Geur marketing: het bewijs dat het werkt!
De beste geur marketing hangt af van vele punten. Wij zijn expert in de best mogelijke geurmachine en een uniek aroma. Maar wat is je doel met geur marketing? En hoe denk je dat te bereiken. Wij denken graag mee. Hieronder mooie cijfers en voorbeelden, die helpen bij de juiste marketing met geuren.
Wat is geur marketing?
Geuren laten ons geheugen associëren met onze herinneringen en dat is positief voor de geurmarketeers om op een slimme manier klanten te binden. Geuren hebben een naam en ze kunnen worden omschreven, geuren kunnen worden gemeten en gevangen in een olie, om zo te worden toegepast voor veel uiteenlopende doeleinden. De wetenschap is nog niet uitgestudeerd want van top tot teen reageren mensen op geuren. De moleculaire deeltjes die onze neuzen binnenkomen zijn een bron van studiemateriaal voor de wetenschap en zijn essentieel voor de geur marketing.
Geur marketing, wat zijn de cijfers?
De wetenschap heeft de nodige praktijktesten met geuren uitgevoerd in vele verschillende bedrijven. Het in kaart kunnen brengen wat geuren doen geeft geur marketing een fundament om verder op te bouwen. Er is verschil in hoe mensen uit verschillende culturen verschillend reageren op geuren, dat is interessant om te zien. Onderzocht is dat driekwart van onze dagelijkse emoties wordt beïnvloed door geur, dat is een heel indrukwekkend gegeven.
Drie belangrijke commerciële voordelen van geur marketing
Een bepaalde lekkere geur in een ruimte kan zeer veel voordelen hebben. Maar met de juiste geur markting zijn de onderstaande drie punten, ook echt wetenschappelijk aangetoonde commerciële voordelen:
1. Er wordt meer geld uitgegeven
In een winkelcentrum werd 39% meer geld uitgegeven nadat er planten waren geplaatst en er een lichte fruitgeur werd verspreid. De zogenaamde impulsaankopen stegen zelfs met 6%. Diezelfde fruitgeur, zoals bijvoorbeeld de geur van mandarijnen, heeft zo ook een positief effect wanneer het verspreid wordt in de metrostations en de metro zelf. Mensen krijgen een veilig gevoel door een citrusluchtje. Geur marketing heeft deze resultaten in kaart gebracht en diverse geuren voor diverse doeleinden in geurflessen en dispensers ontwikkeld tot een algemeen gebruik.
2. Mensen blijven langer hangen
In de Verenigde Staten blijkt uit de cijfers dat de verkoop van brood verdrievoudigde door de toepassing van geur marketing. Uit onderzoek, wat er in casino’s is verricht, blijkt dat er op sommige plaatsen 48% toename was in spelactiviteit. Metingen betreffende verblijfsduren in winkels geven aan de er tot wel 15% langer werd gewinkeld door het verspreiden van aangename geuren. Geur marketing blijkt dus eigenlijk magisch interessant.
3. Er worden minder fouten gemaakt
En uit de kantoorcijfers kan worden afgelezen dat er wel tot 54% minder fouten worden gemaakt wanneer er een citrus- of lavendelgeur wordt verspreid. Dankzij de geur marketing kan geurtechnologie een enorme invloed uitoefenen op mensen. De magische kracht van geur werkt betoverend.
Professionele business
Geur marketing is iets wat is geprofessionaliseerd en uitgegroeid is tot een wezenlijk onderdeel van zakendoen. Het losmaken van herinneringen en gevoelens is een psychologische truc wat teweeg wordt gebracht met het juiste gebruik van geuren op het juiste moment. Markttiming is heel belangrijk want de lucht van vers gebakken brood hoort wel op de broodafdeling thuis en niet op de groente afdeling.
Voordelen waar je nog nooit aan gedacht hebt
Er zitten meerdere voordelen aan geur marketing vast dan dat het op het eerste gezicht lijkt. Camoufleren van kwalijke geuren, een sfeer van rust creëren of eenvoudig weg broodgeur verspreiden om de verkoop van de koekjes te stimuleren. Omdat geur zich zo ontzettend sterk netstelt in ons geheugen biedt het dus mogelijkheden om er iets mee te ondernemen in de letterlijke zin van het woord. Om met onderzoeksresultaten een prettige winkel of wachtruimte te maken is heel interessant om te onderzoeken, en serieus en grappig om te zien dat mensen reageren, en verkopen laten stijgen.
Feel good marketing
De werking van de hersenen worden al jaren bestudeerd en geven de mogelijkheid door observeren activiteiten en reacties van mensen te meten. Geur marketing is hier op in gesprongen en heeft er toe bijgedragen dat onze omgevingen comfortabeler en fijner kunnen worden gemaakt om onszelf in te begeven. Feel good momenten zijn ontzettend belangrijk voor mensen. Hoe meer wij onszelf dat realiseren des te meer bonbons en schoenen er verkocht gaan worden.
Geur marketing maakt zeker een verschil
Een supermarkt die naar karton ruikt is voor mensen minder aantrekkelijk om in te winkelen dan een lekker geurende winkel. Verkopen stijgen wanneer er niet alleen een goed ingerichte winkel is maar vooral wanneer er een lekker geur wordt verspreid. Onderzoek heeft dat bewezen dus dat is een klare zaak. De emoties, de aandacht en het geheugen reageren bij het nemen van aankoopbeslissingen. Onbewuste associaties door subtiele geuren gestimuleerd leveren zichtbaar andere resultaten op.
Voor weinig geld, een groot verschil bewerkstelligen
Geur marketing maakt verschil in het winkelen en het verbeterd de relatie tussen de klant en de winkel. Dat is iets wat een meerwaarde biedt voor de lange termijn. Mensen zijn gevoelig voor prettig winkelen en gaan graag terug naar dezelfde plek. Het klantvertrouwen is wel iets waar voorzichtig mee omgegaan moet worden. De producten die verkocht worden moeten wel goed van kwaliteit zijn want met alleen een lekker geurtje is het zo gedaan met de reputatie van een winkel. Geur marketing maakt zeker een verschil, want een subtiel aangebracht geurtje kan aantoonbaar goede gevolgen hebben zowel in een winkel als in verpakkingen. Een proef nemen met een geursysteem is voor ondernemers zeker aan te raden en hoeft niet duur te zijn.
Welk geurmachine past het beste in mijn bedrijf?
De apparaten die geur verspreiden bestaan er in verschillende typen, groottes en kleuren. Er zijn heel wat mogelijkheden om een geurdispenser ongezien ergens weg te werken. Waar het om gaat is dat er goed gekeken wordt door de klant naar de grootte van de ruimte die belucht moet worden. Of het nu om het wegwerken van geuren gaat of om het verspreiden van geuren. Iedere machine heeft zijn eigen capaciteit en dat is een belangrijk gegeven anders functioneert het principe van geur marketing niet optimaal of helemaal niet. Het weggooien van geld is zonde, vandaar dat het raadzaam is om een adviseur te raadplegen die vanwege zijn of haar ervaring alle ins en outs weet en kan adviseren bij de investering in een bepaalde machine.
Geurmachines
Naam | Bereik | Verbruik | Extra | Geschikt voor | Aromafles (excl) | Prijs (excl) |
---|---|---|---|---|---|---|
Scent E2 | 10 m2 | 0,02 ml/uur | Testmachine inclusief 2 geuren, oplaadbaar | Kleine ruimte | 10 ml | € 99,00 |
Scent E1 | 40 m2 | 0,04 ml/uur | APP Batterij en USB | Thuis, Kantoor, Winkel, Hotelkamer etc. | 100 ml | € 149,00 |
Scent E10 | 80 m2 | 0,07 ml/uur | APP | Thuis, Kantoor, Winkel, Hotelkamer, Lobby, Ontvangsthal, | 120 ml | € 349,00 |
Scent E100 | 400 m2 | 0,3 ml/uur | APP, aliminium | Grote ruimtes | 1000 ml | € 499,00 |
Scent E200 | 800 m2 | 0,2 ml/uur | Geschikt voor Airco | Grote ruimtes | 850 ml | € 499,00 |
Scent E1000 | 1660 m2 | 0,4 ml/uur | Geschikt voor Airco | Zeer grote ruimtes | 2 keer 2500 ml | € 999,00 |
Voor welke ruimte wil je geur marketing?
Het budget wat iemand tot zijn of haar beschikking heeft is natuurlijk ook doorslaggevend bij het kiezen van een geschikte machine. Er bestaan geurdispenser die prachtig zijn uitgevoerd omdat ze in het zicht staan bijvoorbeeld in een kantoorruimte. Maar wanneer een apparaat wordt weggewerkt onder een toonbank is het uiterlijk minder belangrijk en is een eenvoudige behuizing toereikend genoeg, en dat scheelt in de aanschafprijs. Dus de grootte van de ruimte en het uiteindelijke doel bepalen welk apparaat het beste geschikt is voor iemands winkel, wachtruimte of kantoor.
Een geurig kostenplaatje voor elke machine
De kosten van geurmarketing zijn erg laag. De nieuwe trend in geurdispenser heeft dankzij de geur marketing een grote verscheidenheid in apparaten op de markt gebracht. Voor kleine en grote ruimtes valt er heel wat te kiezen. De prijzen zijn opvraagbaar bij de verkooppunten. Iedere ruimte is anders vandaar dat offertes ook verschillen tussen de apparaten en klanten onderling. Wel of niet inbouwen, het zijn allemaal factoren die meespelen bij het laten plaatsen van een machine.
Voor iedereen is er een geschikte geurmachine
Het overzicht hieronder is een duidelijke weergave van de verschillen in capaciteit van de machines onderling. Het is een klein overzicht maar het geeft precies aan waar er prijsverschillen door ontstaan. De grotere machines kunnen op beluchtingssystemen in panden worden aangesloten en dat is een ander kostenplaatje dan dat van een losstaande machine die de mogelijkheid biedt om verplaatst te worden. Prijzen variëren en niet iedere machine is voor elke ruimte geschikt. Geur marketing kan overal worden toegepast mits er het juiste apparaat voor handen is. De bedrijfsdeskundigen hebben goede tips en adviezen voor klanten, omdat na jarenlange ervaring in geur marketing werkzaam te zijn geweest er heel wat kennis aanwezig is om toe te passen.
Geurmachines
Zes unieke geurmachines! Op zoek naar iets anders? Laat het ons weten! Naam Bereik Verbruik Extra Geschikt voor Aromafles (excl) Prijs (excl) Scent E2 10 m2 0,02 ml/uur Testmachine inclusief 2 geuren, oplaadbaar Kleine ruimte 10 ml € 99,00 Scent E1 40 m2 0,04 ml/uur APP
Batterij en USBThuis, Kantoor, Winkel, Hotelkamer etc. 100 ml € 149,00 Scent E10 80 m2 0,07 ml/uur APP Thuis, Kantoor, Winkel, Hotelkamer, Lobby, Ontvangsthal, 120 ml € 349,00 Scent E100 400 m2 0,3 ml/uur APP, aliminium Grote ruimtes 1000 ml € 499,00 Scent E200 800 m2 0,2 ml/uur Geschikt voor Airco Grote ruimtes 850 ml € 499,00 Scent E1000 1660 m2 0,4 ml/uur Geschikt voor Airco Zeer grote ruimtes 2 keer 2500 ml € 999,00
Geur marketing, meer opbrengsten dan kosten
Het is bewezen dat geur marketing werkt. Er zijn voor- en tegenstanders maar onderzoeken hebben getallen in grafieken verwerkt en zijn daarom overduidelijk tot deze onderbouwde conclusie gekomen. Geur marketing biedt eigenaren van winkels en kantoren de mogelijkheid om mensen in die kantoren en winkels beter te laten functioneren. Geuren stimuleren en daar wordt dankbaar gebruik van gemaakt.
Aanschaf + verbruikerskosten
Een geurdispenser hoeft geen groot en indrukwekkend apparaat te zijn en de kosten voor onderhoud zijn overzichtelijk. De flessen met geurvloeistof gaan lang mee en kunnen door de klant of door een onderhoudsteam worden verwisseld wanneer deze leeg zijn. Een eenmalige investering van 200 tot 1000 euro moet je doen, als je een geursysteem wil aanschaffen. Daarna moet je elke twee of drie maanden de geurdispenser vervangen. De verbruikerskosten zullen ongeveer een euro per dag zijn. Logisch dat je al snel veel meer verdient dan je uitgeeft.
Geur marketing hoeft niet duur te zijn
De positieve associaties die geuren oproepen bij mensen zijn onderzocht en op veel gebieden is het al toegast. Of het nu om een supermarkt gaat of een metrowagon, geuren doen hun werk en laten indrukken achter op mensen. De daadwerkelijke stijgingen in winkelverblijven en aankoopcijfers zijn in kaart gebracht door de wetenschappers die druk aan het werk zijn met geur marketing. Zelf impulsaankoopcijfers stegen door de toepassing van geur marketing. Al deze metingen en uitslagen hebben ertoe bijgedragen dat we vers gebakken brood ruiken in een winkel waar amper brood wordt gebakken en dat we heerlijke citrusgeuren ruiken tussen de bloemkolen en sla in een supermarkt.
Waarom levert geur marketing geld op?
Het is niet zo dat geuren mensen volledig kunnen betoveren. De realiteit houdt ons mensen wel met twee benen op de grond maar de geuren beïnvloeden ons gedrag zeker wel. Het menselijk gedrag is makkelijk te beïnvloeden waardoor de markt op zijn beurt weer wordt beïnvloed. Het ene heeft weer gevolg voor het ander. Niet alleen in toiletten maar ook in wachtkamers heeft geur een grote invloed. Geur kan het idee geven dat we ons in een schone ruimte begeven en dat terwijl een toilet toch echt een ruimte vol met bacteriën is.
De toekomst van de geur marketing
Er ligt nog een grote toekomst open voor de geur marketing. Altijd zal er onderzoek blijven naar menselijk gedrag, hersenactiviteit en invloeden van buitenaf. Trends komen en gaan, maar geurervaringen zijn geen trends dat zijn reacties van geuren en momenten die opgeslagen liggen in ons geheugen. Het oproepen van gevoelens via geuren is iets waar de mens zich al heel lang mee bezig houdt want prettige dingen vinden mensen fijn. Ons bij de neus mee laten voeren is iets wat we graag laten gebeuren en daar speelt de Geur Marketing feilloos op in.
0 comments on Geur marketing: het bewijs dat het werkt!