Het gebruik van een geurdispenser verbetert de omgevingen en bevordert de stemming. Winkels, bedrijven en kantoren die gebruik maken van geurdispensers merken dat hun klanten zich beter voelen. Dit effect is herhaaldelijk wetenschappelijk bewezen. Dit is een van de belangrijkste redenen waarom geurmarketing zo effectief is.

Effectieve marketing met uw eigen geurlogo

De reukzin is direct verbonden met de hersenen. Het reukvermogen is het enige zintuig dat we niet kunnen uitschakelen. De neus is direct verbonden met het deel van de hersenen dat emoties beheerst: het limbisch systeem. Geurmarketing en geurdispensers stellen u in staat om de geur die u direct gebruikt te verbinden met uw bedrijf.

Heeft uw klant de tijd van zijn leven gehad toen hij u bezocht? Het aroma dat via een geurdispenser binnen uw bedrijf werd verspreid, zal verbonden zijn met zijn ervaring en hem herinneren aan de tijd die hij met u doorbracht. Zie het als uw eigen geurlogo. Dat is effectieve marketing.

Geurmarketing bestaat al sinds de oudheid

Technisch gezien bestaat er een vorm van geurmarketing zolang de mensen van de wereld neuzen hebben gehad. Geur is in de hele geschreven geschiedenis gebruikt en bijna elke oude cultuur die de beschaving kent, heeft op de een of andere manier geurstoffen gebruikt, waardoor het waarschijnlijk de oudste en automatische manier is waarop mensen de wereld om hen heen begrijpen.

Klokken in het oude Japan verbrandden elke 15 minuten een andere wierookgeur en koningin Cleopatra van Egypte stond erom bekend de zeilen van haar Koninklijke bak te parfumeren, zodat iedereen zou weten dat ze op het punt stond te verschijnen. Oude Romeinse huisdieren en Griekse atleten werden gezalfd met geurige oliën en de Elizabethanen parfumeerden hun kostbare juwelen.

In Parijs tijdens de bruisende jaren 1920 werden sigaretten voor vrouwen bespoten met een mix van perzik, jasmijn, roos, patchouli, ceder en andere geuren om ze aantrekkelijker en sensueler te maken, wat een van de vroegste voorbeelden in de moderne tijd van het gebruik van geur als een marketingtool.

Geurdispensers in reclame en retail

Sinds de tijd van Cleopatra is de wereld dramatisch geëvolueerd en daarmee ook het gebruik van geur. Met consumenten die steeds meer de eindeloze reeks traditionele advertenties op non-actief afstellen, gaan merken over op de enige communicatiemethode die niet kan worden uitgeschakeld: de bulbus olfactorius, een verlengstuk van de cortex dat dient als reukkolf en direct boven de neusholte ligt.

Geurmarketing explodeert nu als de volgende grens in reclame en retail branding in een eindeloze reeks industrieën. Maar hoe beïnvloedt een zorgvuldig gekozen, effectief verspreide geur de bedrijfsresultaten en zijn er statistische gegevens om de resultaten te ondersteunen? Dit zijn de belangrijkste voordelen van een goed gebruik van geurdispensers:

  • Verbeteren van de merkherkenning
  • Verbeteren van de gastervaringen
  • Maak uw merk onvergetelijk
  • Verleng de tijd dat klanten blijven hangen
  • Trek nieuwe klanten aan
  • Creëer verhoogde waardeperceptie
  • Herhalingsbedrijfsactiviteiten aanmoedigen
  • Verhoog de omzet
  • Stimuleer merkloyaliteit
  • Beïnvloed prestaties op de werkplek
  • Gaat nare luchtjes tegen

Groei van de wereldwijde geurmarketingindustrie

In 2016 werd de geur- en parfumindustrie geschat op meer dan 40 miljard en zou volgens Global Industry Analysts de wereldwijde geurmarketingindustrie in 2018 maar liefst $ 45,6 miljard opleveren. Een van de redenen waarom geurmarketing en geurdispensers zo succesvol zijn, is dat visuele reclame niet langer de aandacht van moderne consumenten trekt zoals het ooit deed. Shoppers zijn visuele advertenties, commercials en presentaties zo beu geworden dat hun ogen snel verschuiven naar wat de neus permanent vastlegt.

Uit onderzoek van het International Journal of Marketing Studies bleek dat een enquête bij vierhonderd consumenten na het winkelen in een Nike-winkel meldde dat een aangename luchtige geur hun mening niet alleen over de winkel en zijn producten verbeterde, maar ook de kans dat ze daar nog een keer zouden winkelen.

Verder bleek uit een studie dat gokkers 45% meer geld uitgeven als geurdispensers een bloemengeur in het casino afgeven dan wanneer dat niet het geval is. Een ander voorbeeld betreft Sony-winkels met een mandarijn vanille-melange, ontworpen om vrouwelijke klanten op hun gemak te stellen bij de aanschaf van elektronica.

De kracht van geurmarketing

Een Duits onderzoek meldde dat toen geurdispensers de geur van nieuw gemaaid gras verspreidden in verschillende delen van een grote woonwinkel, het winkelend publiek naar de geurende gebieden werd getrokken. Een ander Zweeds onderzoek toonde de kracht achter geurmarketing aan toen werd ontdekt dat een aangenaam geurende verkooppuntshow van shampoo de verkoop op die locatie met 36,9% en de totale verkoop met bijna 27% deed toenemen.

Volgens Elizabeth Musmanno, de voorzitter van The Fragrance Foundation, kan geur mensen verleiden om langer te blijven, langer te winkelen en meer te kopen. Dit vertaalt zich in hogere inkomsten. Hotels, casino’s, winkelomgevingen en allerlei soorten werkomgevingen moeten geurmarketing gebruiken. We worden namelijk niet meer in grote mate verleid door de geur van de objecten, maar door de geur van de plek, meer in het algemeen, de atmosfeer die daarmee samenhangt.

Het hart van de moderne consument met geurdispensers activeren

Om de impuls om te kopen binnen het wispelturige hart van de moderne consument te activeren, moet een geur een contextuele betekenis hebben en overeenkomen met zowel het product als de omgeving waarin het wordt verkocht. Het aroma van koekjes die bijvoorbeeld in de oven worden gebakken, is een perfecte geur voor een koekjescampagne, maar een bekend koekjesbedrijf de advertenties bij bushaltes verspreidde, moesten geurmarketeers uiteindelijk de advertenties verwijderen. Geurmarketeers moeten begrijpen dat een geur niet alleen kan werken als ze aangenaam is; het moet ook congruent zijn met de winkelomgeving.

De beste geuren zijn die, welke eenvoudig zijn. De Washington State University en de Universiteit van St. Gallen in Zwitserland voerden een gezamenlijk onderzoek uit naar de geur, waaruit bleek dat het de basisaroma’s zijn die zorgen voor een “shopping state of mind”. Een eenvoudige geur van sinaasappel bijvoorbeeld, is niet alleen gemakkelijker voor de geest om te verwerken dan een complexer aroma van sinaasappel-basilicum en groene thee. Het helpt de consument ook om zich op het beoogde doel te concentreren, namelijk winkelen.

Een delicaat evenwicht creëeren met geurdispensers

De geur is anders dan alle andere menselijke zintuigen. Elke geur heeft een onmiddellijk effect omdat die het cognitieve denken omzeilt en rechtstreeks naar het limbische systeem van de hersenen gaat, dat de emotie regelt. Voor geurmarketeers vereist dit een delicaat evenwicht, omdat complexe geuren het gevaar lopen een sensorische overbelasting voor de consument te creëren. Het idee is om een onvergetelijke ervaring te ontwikkelen en een emotionele drie-eenheid te smeden tussen winkelloyaliteit, de geur en de consument.

De geurmarketing-trigger werkt op een eenvoudige manier voor zowel producten als locaties. Een heerlijk diner in een restaurant met een kenmerkende geur zal iemand waarschijnlijk doen besluiten het restaurant later opnieuw te bezoeken, vooral wanneer dezelfde geur doordringt en eerdere herinneringen automatisch kunnen worden opgehaald. Hetzelfde geldt voor zowel positieve als negatieve reacties op elk fysiek product. Neem bijvoorbeeld Apple-computerproducten, die allemaal dezelfde geur hebben. Dit vertaalt zich in het feit dat alle producten van dit bedrijf dezelfde reeks herinneringen oproepen.

Geuren roepen emoties op

Geuren roepen volledig automatisch emotionele reacties op. Deze reacties zijn de sommen van ervaringen en herinneringen en zijn verbonden met uw bedrijf. Dit kan worden bereikt en verbeterd door geurmarketing te gebruiken.

Een goede geur maakt elke omgeving beter. Uw klanten hoeven een geurdispenser zelfs niet op te merken om het effect te ervan te ervaren. Ze zullen zich beter voelen, langer blijven en gemakkelijker producten of diensten aanschaffen. Ze bevinden zich letterlijk in de “ja-modus”. Het gebruik maken van een geurdispenser in een ruimte is geen truc. Het laat alleen maar zien dat u uw klantervaring op prijs stelt en bereid bent deze te verbeteren.

Bezoekers waarderen uw bedrijf beter als het geweldig ruikt. Het straalt letterlijk kwaliteit uit, zoals wetenschappelijk is bewezen. Gebruik daarom de kracht van geur en verbeter meteen uw bedrijfsimago. Veel internationale handelsketens gebruiken geurmarketing en geurdispensers om een stabiel, wereldwijd imago te behouden.

Mensen vergeten nooit een geur

Geur is het meest onderschatte zintuig in de wereld. De invloed van geur op de perceptie van mensen is veel groter dan de meeste van ons beseffen. Wist u dat geuren niet te vergeten zijn? Probeer een leuke vakantie te onthouden. Waarschijnlijk associeert u er een specifieke geur mee. En herinnert u zich het parfum van uw eerste ware liefde? Dat is ook de manier waarop uw klanten uw bedrijfsgeur zullen onthouden. Zorg er dus voor dat de ervaring aangenaam of uniek is.

Volgens het Sense of Smell Institute is de gemiddelde mens in staat om ongeveer 10.000 verschillende geuren te herkennen. De kracht van geur wordt altijd onderschat, omdat maar weinig mensen beseffen dat mensen gemiddeld 20.000 keer per dag ademen. In termen van geurmarketing vertaalt dit zich in 20.000 mogelijkheden om een product te pitchen, omdat het reukvermogen niet kan worden uitgeschakeld.

Geurmarketing houdt u in het geheugen van mensen. Het triggert mensen en slimme ondernemers gebruiken die kennis om hun klanten en andere bezoekers te stimuleren. Kalmerende geuren zoals vanille ontspannen uw klanten, terwijl frisse geuren zoals citrus ze verlevendigen. En warme, complexe aroma’s zullen de stemming van uw bezoekers verbeteren en ervoor zorgen dat ze langer blijven. Zij zullen bij zichzelf denken: Wat is het leuk hier!

Neutraliseer slechte geuren met een geurdispenser

Bedrijfsgeurproblemen komen vaker voor dan u denkt. Nare luchtjes kunnen het plezier van een plek enorm beïnvloeden. Helaas is het vrij gebruikelijk om deze te ervaren in oudere bedrijfspanden of op plaatsen waar veel mensen samenkomen. Met behulp van geurdispensers kunt u die gemakkelijk oplossen.

Geurdispensers kunnen grote hulp bieden bij de volgende problemen:

  • Geurhinder van de vetvanger of afscheider in de horeca
  • Rookoverlast in rookruimtes
  • Alcoholgeuren (oud bier)
  • Muffe geuren uit vochtige kelders of trappenhuizen
  • Kookgeuren
  • Lichaamsgeuren op overvolle plaatsen
  • Geurproblemen in conferentiezalen

Er is maar één kans voor een goede eerste indruk. Met dit in gedachten, kunt u het zich eigenlijk niet veroorloven om slechte geuren of vieze geurtjes in uw bedrijf achter te laten blijven. Met behulp van geurdispensers kunt u slechte geuren effectief afbreken en vervangen met aantrekkelijke geuren.

Een juiste geurmarketing gebruiken

Het vergt vaardigheid en veel voorbereidend werk om ongewenste geuren te neutraliseren. Het juiste type systeem kan uw geurproblemen echter wel oplossen. Er zijn verschillende soorten geurproblemen, die elk hun eigen aanpak nodig hebben. De belangrijkste geuren die met behulp van geurdispensers geëlimineerd kunnen worden zijn:

  • friteuses en grills
  • badkamers
  • huisdieren en dierenvoeding
  • rioolwater
  • sigarettenrook
  • lichaamsgeurtjes

Stel dat u als restauranthouder te kampen krijgt met een muffe geur in uw pand. Met een goede geurneutralisator en geurdispenser kunt u het probleem effectief oplossen: geen nare luchtjes meer én een geweldige geur om het te vervangen. Door de juiste geurmarketing te gebruiken – bijvoorbeeld met geurneutraliserende technologie – kunt u op een heel eenvoudige wijze de vieze geuren vervangen door aangename aroma’s. Uw klanten zullen u er dankbaar voor zijn.

Een geurneutralisator én geurdispenser

De ongewenste geuren die bedrijven vaak tegenkomen, bestaan over het algemeen uit vergelijkbare soorten moleculen, zoals zwavel, ammoniak, stikstof en vetzuren. Deze moleculen zijn meestal groter dan andere en hebben een zeer specifieke structuur. Dit maakt ze relatief eenvoudig te identificeren.

Met een geurneutraliserende technologie is het tegenwoordig mogelijk om een verbinding te maken met de ongewenste geurmoleculen en ze in kleinere moleculen te hakken. Hierdoor wordt de geur effectief afgebroken. U kunt het vergelijken met water (H2O), een combinatie van waterstof en zuurstof. Met behulp van de juiste technologie kunnen deze twee soorten moleculen worden gesplitst.

De gebroken moleculen van wat eens een slechte geur was, worden door de geurneutralisator volledig veranderd. Dat betekent dat de geur niet wordt verdoezeld zoals veel gewone luchtverfrissers doen, maar volledig wordt geëlimineerd. Tegelijkertijd verspreidt de geurdispenser een nieuwe en aangename geur door de ruimte. De oude geur zal niets meer dan een herinnering zijn en u en uw klanten kunnen volop genieten van een nieuwe geurervaring.

Geurdispensers geven een energieboost

De heerlijke geuren die bijvoorbeeld essentiële oliën via een geurdispenser verspreiden activeren bij het inademen de hypothalamus, het gebied van de hersenen dat berichten naar andere delen van het lichaam verzendt. Een eenvoudige inhalatie van een aroma kan veel veranderingen in het lichaam veroorzaken, waaronder het activeren van het immuunsysteem, het beïnvloeden van de bloeddruk en het stimuleren van de spijsvertering.

Probeer eens een geurdispenser met een essentiële olie in uw werkruimte te plaatsen en adem een vleugje in als u een energieboost nodig hebt. Als u een eigen werkruimte hebt, kunt u een paar druppels toevoegen aan een elektrische dispenser. Wilt u de hele groep laten meegenieten? Gebruik dan een grotere hoeveelheid etherische oliën, die u desgewenst in het midden van de tafel kunt plaatsen tijdens uw eerstvolgende brainstormsessie.

Geurdispensers ter verbetering van de werkprestatie

Geurmarketing is zeer waarschijnlijk niet het eerste hulpmiddel dat u bedenkt om uw productiviteit te verhogen en uw bedrijf te laten groeien, maar misschien zou dat wel zo moeten zijn. Geur is de sterkste van de zintuigen en is het best in staat om de hersenactiviteit te beïnvloeden. Geur maakt deel uit van het limbische systeem en verbindt rechtstreeks met de delen van de hersenen die de emotie en het leren verwerken. Dit is één van de redenen waarom zo vaak iets dat we ruiken een herinnering in werking zet of ons aan iets of iemand herinnert.

Geurdispensers die heerlijke geuren verspreiden helpen niet alleen de werkprestaties te verbeteren, maar ook de gezondheid, wat betekent dat werknemers minder snel ziek worden. Heerlijke geuren, bijvoorbeeld van essentiële oliën, hebben antivirale, antibacteriële en schimmelwerende eigenschappen en als ze worden gebruikt in een omgeving waar veel mensen samenkomen, kunnen ze helpen om ziektekiemen op afstand te houden.

Welke geuren werken het beste?

Hier zijn zes geuren voor uw geurdispeners om er uw productiviteit en stemming op het werk mee te verhogen:

1. Citroen. Deze geur bevordert de concentratie en heeft kalmerende en verhelderende eigenschappen die handig zijn als u zich boos of angstig voelt. Citroen heeft ook antivirale en antibacteriële eigenschappen en kan helpen zere keel en verkoudheid te bestrijden door het immuunsysteem van het lichaam te stimuleren en de bloedsomloop te verbeteren.

2. Lavendel. Deze etherische olie heeft kalmerende eigenschappen die helpen bij het beheersen van emotionele stress. Lavendel in uw geurdispenser zorgt voor een rustgevend effect op zenuwen en kan nerveuze spanning en depressie verlichten en hoofdpijn en migraine behandelen.

3. Jasmijn. Net als lavendel, wordt jasmijn ook gebruikt om zenuwen te kalmeren, maar deze olie wordt ook vaak gebruikt als een antidepressivum vanwege zijn opbeurend vermogen dat een gevoel van vertrouwen, optimisme en gerevitaliseerde energie produceert.

4. Rosemarijn. Dit is de perfecte maandagmorgen pick-up. Naast het verbeteren van het geheugenbehoud, heeft rozemarijn stimulerende eigenschappen die fysieke uitputting, hoofdpijn en mentale vermoeidheid bestrijden. Het is uitstekend om ’s ochtends te gebruiken als u een beetje hulp nodig hebt om door te gaan op het werk. Rozemarijn kan ook topisch worden gebruikt om spierpijnen en -pijn te verlichten.

5. Kaneel. De stimulerende eigenschappen in kaneel kunnen helpen bij het bestrijden van mentale vermoeidheid en het verbeteren van concentratie en focus.

6. Pepermunt. Probeer pepermunt tijdens het brainstormen. Een energiebooster, deze geur stimuleert de geest, bevordert de concentratie en stimuleert helder denken.

Gebruik geurdispensers een miljardenindustrie

Geurmarketing is uitgegroeid tot een miljardenindustrie dat vele uiteenlopende branches overspant. Keer op keer is aangetoond hoe het introduceren van een kenmerkende geur in elk type bedrijf van invloed is op de perceptie van de klant en zowel merkloyaliteit als de winstcijfers verhoogt. Het is echter raadzaam geurdispensers in de juiste verhoudingen te gebruiken. Zoals bij vrijwel alles geldt: overdaad schaadt.

0 comments on Geurdispenser als effectief marketingmiddel

Post a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *