Geurmarketing is een relatief nieuw concept. Hierbij maken bedrijven gebruik van geur om hun merk en producten te versterken.

Door specifieke geuren te gebruiken in winkels, evenementen en andere locaties, hopen ze een positieve associatie te creëren met hun merk in de geest van de consument.

Geurmarketing kan ook worden gebruikt om specifieke emoties op te wekken, zoals nostalgie of zelfs de drang om te kopen.

In dit artikel zullen we de verschillende aspecten van geurmarketing bespreken, waaronder hoe het wordt gebruikt, welke geuren effectief zijn en welke ethische overwegingen er zijn. Dit doen we met duidelijk geurmarketing voorbeelden.

Wat zijn mooie voorbeelden van geurmarketing?

In zeer veel situaties wordt al geurmarketing toegepast. Tegenwoordig meestal met een geurmachine en een aroma. Met onze Scent Marketing APP kan je dan best mogelijke instellingen doen. Hierdoor is niet alleen de geurmarketing effectief, maar ook zeer goed betaalbaar. Dit komt doordat er op een optimale en zuinige manier met de aroma’s wordt omgegaan.

Geurbeleving heeft de toekomst

Steeds meer bedrijven, winkels, kantoren ed maken gebruik van de geurbeleving. Door de moderne geurtoestellen te gebruiken, kan je spectaculaire resultaten bereiken. In dit artikel heb ik je meer verteld over geurbeleving in je dagelijkse bezigheden en over de wijze hoe je er met geurmarketing, letterlijk munt uit kan slaan. Zit je toch met vragen dan kan je ons altijd contacten.

Bekend voorbeeld van geuren: Etensgeur doet kopen

Geuren hebben een onweerstaanbare invloed op ons gedrag. Zo zorgen winkeliers voor een lekker luchtje om ons sneller te doen kopen. Onderzoekers uit Singapore ontdekten dat wie een prettige etenslucht ruikt, snel overgaat tot het kopen van dingen die niet echt nodig zijn. Mensen worden gulziger zodra zij iets te eten ruiken, zo concluderen de wetenschappers.

Onderzoekers plaatsten een groep mensen in een kamer die naar koekjes rook. Bleek dat vooral de dames nadien wilden gaan shoppen. Daarbij werd kleding aangekocht, ook al hadden ze vooraf gemeld dat ze weinig geld konden spenderen.

Geurmarketing bestaat al heel lang: de Body Shop

Een erg leuk voorbeeld dat zelfs komt uit 1976, gaat over de Body Shop. Want toen deze winkel begon ontdekte Anita Roddick dat voorbijgangers haar winkel niet zomaar binnen gingen. Hierdoor probeerde ze voor het eerst de geurmarketing uit. Ze goot rozenextract uit over het voetpad. En tot haar grote verbazing kwamen de klanten nu wel in haar winkel. Dit was het begin van het succes van de bodyshop!

Onze 14 geurmarketing voorbeelden

Onderstaande 14 geurmarketing voorbeelden zijn voor ons heel herkenbaar. Leuke manieren om optimaal gebruik te maken van de geurbeleving.

Voorbeeld 1: Print-advertentie ruikt naar het leder van het dashboar van een Toyota

In de Verenigde Staten creëerde het magazine InStyle voor zijn 50.000 abonnees een immersief pop-up inlegblad met het dashboard van de nieuwe Toyota Camry. De pop-up ging open via twee 3D-deurklinken op de voorkant van het inlegblad. Lezers die de pop-up openden konden in real time hun hartslag ontdekken op het scherm van het voertuig. Om ze nog sterker onder te dompelen in de sfeer van de auto geurde de pop-up naar het leder van de Camry. De actie werd bedacht en uitgevoerd door Saatchi & Saatchi LA, in samenwerking met Structural Graphics, een studio gespecialiseerd in multidimensionale printmarketing.

Bron: MM.be

Voorbeeld 2: Lavendelgeur ontspant echt, eindelijk bewezen

Badzeepjes, kaarsen en zelfs deodorants ruiken maar al te vaak naar lavendel. Tenslotte zou het geurtje ons doen ontspannen. Terwijl dat vroeger slechts een vermoeden was, is het nu wetenschappelijk bewezen. Nieuw onderzoek onthult ook hoe lavendel ons rustiger kan krijgen.

Lavendel is populair omwille van de geur en het effect van die geur. Mensen gebruiken de bloemetjes al sinds de middeleeuwen. Intussen nemen veel mensen de effecten van het geurtje met een korreltje zout, maar eigenlijk zijn ze niet zomaar volkslegendes. Het rustgevende effect van lavendel wordt veroorzaakt door verdampte linalool dat in lavendelextracten zit. Dat toont een recente studie, gepubliceerd in Frontiers in Behavioral Neuroscience, aan.

Hun bevindingen bevestigen het vermoeden dat het extract van lavendel dezelfde angstremmende eigenschappen heeft als bijvoorbeeld diazepam (valium) en benzodiazepines of slaapmiddelen. Die hebben immers vervelende bijwerkingen. Lavendel-afgeleide verbindingen zoals linalool kunnen dan wel eens een beter alternatief bieden.

Voorbeeld 3: Effecten per type geur

Het reukorgaan is direct verbonden met het deel van onze hersenen dat zorgt voor herinneringen en emoties, dit is de reden dat geuren zoveel verschillende gevoelens kunnen oproepen:

  • Bloemen: Moedigen de koper aan om te blijven hangen, ideaal voor retail.
  • Leder: Roept een gevoel van weelde op, het beste voor luxemerken.
  • Vers linnengoed: Knapperig en schoon, uitstekend geschikt voor fitnessfaciliteiten
  • Lavendel: Bevordert ontspanning, fantastisch voor salons en spa’s.
  • Citroengras: Verkwikt en geeft energie, goed voor hotels en casino’s.
  • Vanille: Verhoogt de stemming, perfect voor uitgaansgelegenheden.

Voorbeeld 3: Effecten geur van junkfood

Enkele seconden de geur van pizza of hamburgers opsnuiven doet ons watertanden, maar wist je dat onderzoek heeft uitgewezen dat de geur van fastfood na 120 seconden juist het omgekeerde effect opwekt. We zouden juist een afkerend gevoel krijgen voor ongezonde voeding (op die moment) en eerder voor een gezonde optie kiezen.

Dit kan bijvoorbeeld toegepast worden als ondersteuning bij een dieet, een geurhanger in de auto met pizzageur kan er dus voor zorgen dat je bij aankomst op je bestemming trek hebt in een gezond slaatje als we het onderzoek mogen geloven.

Bron: Metro

Voorbeeld 4: Geuren als waarschuwingsmiddel

Volgens onderzoekers zijn geuren een beter waarschuwingsmiddel dan visuele meldingen. Dit is onderzocht met een autosimulator waarbij er bij een gevaarlijke situatie een geur werd vrijgelaten.

Bij de geur van rozen kwam men tot de conclusie dat er 64% minder ongevallen gebeurden. Bij een “musky” geur nam het ongevallenaantal dan weer toe met 46%, geuren hebben dus duidelijk een invloed op de focus en alertheid van een persoon. De geur van rozen draagt hier positief aan bij, daarnaast trekt het veel sneller de aandacht dan een visuele melding. Stel een wagen rijd te snel, zal dit sneller worden opgemerkt door de bestuurder wanneer er een rozengeur begint te verspreiden, dan wanneer er een lichtje gaat branden op het dashboard.

Zelfs geluid wordt trager opgenomen door de hersenen dan een geur, dit komt omdat de prikkels die via de neus worden waargenomen, sneller tot bij de hersenen gaan dan via het gehoor of zicht. Het is wel zo dat een geur relatief lang nodig heeft om de neus te bereiken, maar vanaf hier is de overbrenging naar de hersenen sneller dan audio- of visuele signalen.

De geur moet verspreid worden op momenten dat het nodig is, want een permanente geur zal ervoor zorgen dat de hersenen de geur gewoon worden en niet meer zullen opmerken. Daarnaast vereist dit concept nog speciale technologie alvorens het gebruikt kan worden in de praktijk. Hedendaagse wagens bieden de optie al om een geur te verspreiden, maar dit is nog niet in samenwerking met technologie die gevaren opmerkt om vervolgens een geur te verspreiden.

Bron: Daily Mail

Voorbeeld 5: Warme VS koude geuren

We associëren een warme geur met fysieke nabijheid en een koele geur met afstand. Zo kan een koude pepermuntgeur in een winkel voor zorgen dat het lijkt alsof er minder mensen aanwezig zijn dus lijkt het minder druk dan het eigenlijk is, en zo kan een warme vanillegeur in een winkel juist voor zorgen dat de winkel dichter bevolkt overkomt bij de bezoekers.

Warme geur à veel mensen (lichaamstemperatuur), druk à weinig macht/ controle à nood aan compensatie (nood aan macht) à duurdere optie kiezen/ kiezen voor prestige (= kiezen voor (sociale) macht).

Bron: UHasselt Retail Design Lab

Voorbeeld 6: Geur en perceptie

Het negatieve gevoel bij een slordige winkel kan opgevangen worden door het verspreiden van een frisse, propere of verse geur. De mensen zullen de ruimte beoordelen als properder, ordelijker en netter.

Voorbeeld 7: Geur en tijdperceptie

Wist je dat geuren onze perceptie van tijd kunnen beïnvloeden? Zo kan een aangename geur in een winkel ervoor zorgen dat consumenten langer ronddwalen doordat de tijd sneller voorbij lijkt te gaan. Voor de consument zelf resulteert dit dan weer in een aangenamere winkelervaring.  Een win-win situatie dus!

Voorbeeld 8: Effecten van Geurmarketing

Lekkere geuren zorgen voor blije klanten en meer verkoop.

  • Is een automatisch proces
  • Kan wel gestuurd worden!

Basisproces van geur(marketing):

  1. mensen voelen zich beter
  2. mensen waarderen je bedrijf of product beter
  3. mensen zijn sneller geneigd om iets te kopen

Bron: Dutch Cowboys

Voorbeeld 9: Ruiken en slapen

Heb je je ooit al eens afgevraagd of we kunnen ruiken in onze slaap?

Onze reukzin wordt uitgeschakeld wanneer we slapen, het is daarom dat bij het ontwaken de geur van vers brood of koffie zo fel kan binnenkomen, alsof je een nieuwe ruimte binnenstapt.

Voorbeeld 10: Parfum en geluk/ emoties

10x leuke weetjes over parfum

10x leuke weetjes over parfum

 

Het is wetenschappelijk bewezen dat parfum gelukkig maakt, er bestaat een direct verband tussen wat we ruiken en hoe we ons voelen. Werken of leven in een aangename geur kan je humeur elke dag weer een serieuze boost geven!

Bron: Girlz

Voorbeeld 11: Geur in casino’s

Een studie in een casino in de VS heeft aangetoond dat een begeurde ruimte 45% meer winst opleverde dan een onbegeurde ruimte.

Hieruit valt af te leiden dat mensen verkiezen om te vertoeven in een ruimte die lekker ruikt, daarnaast voelen ze zich hier meer vertrouwd en op hun gemak waardoor ze meer durven inzetten.

Bron: The Irish Sun

Voorbeeld 12: Geur en het geheugen

 Studies hebben aangetoond dat:

Ons visuele geheugen vervaagt al na enkele maanden met 50% terwijl we geuren na een volledig jaar nog 65% correct kunnen herinneren.

Voorbeeld 13: Invloed van geuren op ons rijgedrag

De Britse automobielorganisatie RAC deed enkele jaren geleden onderzoek naar de invloed van geuren op ons rijgedrag.

De typische geur van een nieuwe wagen zet de chauffeur onbewust aan tot

voorzichtigheid. Maar ook andere geuren kunnen het rijgedrag beïnvloeden :

  • Jasmijn en Lavendel verzwakken de aandacht
  • Kaneel en pepermunt verscherpen de aandacht
  • Citroen en koffiegeur doen je helder denken
  • Zeelucht ontspant de spieren, maar doet je sneller rijden
  • Fastfood en verse broodgeur scherpen de honger aan, veroorzaken daardoor rusteloosheid en bevorderen risicogedrag

Voorbeeld 14: Perceptie van properheid

Mensen koppelen de properheid en uitstraling (= hygiëne) van het toilet in een restaurant aan de hygiëne in de keuken. De mening over de netheid en hygiëne in de keuken zal dus vaak gebaseerd worden op het voorkomen van het toilet.

Bijgevolg is geurmarketing en properheid op toilet een sterke marketingtool om de perceptie van kwaliteit, properheid en creativiteit te verhogen.

Kies ook voor geurmarketing

Op deze site kan je zeer veel lezen over geurmarketing. Wij bieden geurmarketing aan: de beste geurmachines met speciaal gemaakte aroma’s. Wil je meer weten over onze geurmachines en aroma’s? Neem dan nu contact met ons op!

0 comments on Geurmarketing voorbeelden

Post a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *