Geuren zijn herinneringen en ervaringen. Door het inzetten van geurverspreiders worden mensen in een bepaalde stemming gebracht. Een geur brengt je terug naar de geborgenheid van je kindertijd, de spanning van een achtbaan of het genot van een zomerdag. Maar het gebruik van een geurverspreider wordt onderschat en kan juist een tegenovergesteld effect hebben.

Geuren, kies ze met zorg

We hebben het allemaal wel eens ervaren. Bij sommige geuren voel je je direct lekker, andere geuren stoten je juist af. Dat effect hebben geuren die iemand draagt, of geuren die, wel of niet opzettelijk, in een gebouw hangen. Een bekend voorbeeld is de lucht van versgebakken appeltaart in een woning. Dit zorgt dat mogelijke kopers zich direct thuis voelen in het huis.

Geurbeleving

Onze Geurverspreider

Wij bieden 6 verschillende, professionele en betaalbare geurmachines aan. Deze werken allemaal met koudverneveling en gebruiken een APP. Hierdoor kan alles perfect ingesteld worden, en garanderen wij een zuinig gebruik van onze aroma’s.

Geurmachines

NaamBereikVerbruikExtraGeschikt voorAromafles (excl)Prijs (excl)
Scent E210 m20,02 ml/uurTestmachine inclusief 2 geuren, oplaadbaarKleine ruimte10 ml€ 99,00
Scent E140 m20,04 ml/uurAPP
Batterij en USB
Thuis, Kantoor, Winkel, Hotelkamer etc.100 ml€ 149,00
Scent E1080 m20,07 ml/uurAPPThuis, Kantoor, Winkel, Hotelkamer, Lobby, Ontvangsthal,120 ml€ 349,00
Scent E100400 m20,3 ml/uurAPP, aliminiumGrote ruimtes1000 ml€ 499,00
Scent E200800 m20,2 ml/uurGeschikt voor AircoGrote ruimtes850 ml€ 499,00
Scent E10001660 m20,4 ml/uurGeschikt voor AircoZeer grote ruimtes2 keer 2500 ml€ 999,00
Zes unieke geurmachines! Op zoek naar iets anders? Laat het ons weten!

De effecten van geuren

Terwijl iedereen zich realiseert dat een bedrijf er goed moet uitzien, en voor kleuren kiest die een bepaalde uitstraling creëren, worden geuren vaak als laatste optie onderzocht.
Dit, terwijl geuren een grote invloed op ons dagelijks leven hebben.

  • Onze smaak is voor 90% afhankelijk van onze reuk. Daarom smaakt eten nauwelijks meer als we verkouden zijn, of in een vliegtuig zitten.
  • 83% Van de informatie die mensen onthouden, komt door geur. Dit verklaart ook waarom sommige geuren helpen om beter te concentreren, terwijl andere geuren juist een tegenovergesteld effect hbben.
  • Onze emoties worden voor 75% beïnvloed door geuren.
  • En 80% van de mannen maakt beslissingen gebaseerd op emotie, door geuren die herinneringen oproepen. Bij vrouwen is dat zelfs 90%

Uit onderzoek is gebleken dat de juiste inzet van geuren leidt tot:

  • 16% langer verblijf, bijvoorbeeld in een winkel.
  • Een omzetstijging van 14%.
  • Een vermindering van stress voor de werknemers tot 84%.
  • Een stijging van het welzijnsgevoel in de zorg met 19%

Geurmarketing omzet

De geschiedenis van geurverspreiders

Er zijn verschillende manieren om geuren te verspreiden. Droog, via geurige korrels, of nat, via een geurverspreider. De laatste verstuift of vernevelt de geur en heeft een veel groter bereik dan de droge methode. Geurverspreiders worden al honderden jaren ingezet. Oorspronkelijk basaal, door het verbranden van geurige oliën, of bloemblaadjes in water te doen. Vaak werden deze geurverspreiders ingezet om andere geuren te maskeren, zoals de toiletspray die veel mensen tegenwoordig gebruiken.
Het gebruiken van geurverspreiders om klanten, op subtiele wijze, te beïnvloeden, is iets wat vooral de laatste jaren is gegroeid.

Experimenteren met geurverspreiders

In de 80’er jaren werd met de inzet van geuren al in Amerika geëxperimenteerd. De casino’s in Las Vegas begonnen toen met het inzetten van geurverspreiders om het gedrag van gokkers te beïnvloeden. Omdat ze hier synthetische geuren voor gebruikten, kon elk casino zijn eigen geur en atmosfeer scheppen.
Dit heeft zich verspreid over de hele wereld en er is geen plek meer waar je kan ontkomen aan geurmarketing en de invloed die dit op jou heeft.

Geurmachine flesjes

De inzet van geuren en geurverspreiders

Oorspronkelijk was geurmarketing als schieten met een kanon op een mug. De geurverspreiders spoten, net zoals een parfumflesje, geconcentreerde geuren in de lucht, vaak op het moment dat klanten de winkel betraden, waarbij je deze lucht in de hele winkel rond je had hangen.
Het idee was dat klanten zich vanaf het moment dat ze de winkel betraden, lekkerder voelden en het assortiment positiever beoordeelden.

De moderne geurverspreider

Tegenwoordig worden geurverspreiders veel subtieler toegepast. Natuurlijk zijn er nog steeds kleinere winkels waar simpelweg wierookstaafjes staan te walmen, maar de meeste winkels schakelen professionele bedrijven in. Terwijl sommige winkels kiezen voor een simpele oplossing, met een enkele geur, zijn er ook retailers die er meer mee doen.
Bij een beetje winkel is het best mogelijk andere geuren in te zetten op verschillende plekken. Bijvoorbeeld een grasgeur bij de sportafdeling, of een chocolade- of koffiegeur bij de cafetaria. Ook kun je kiezen voor geuren per seizoen. Tijdens het zomerseizoen de geur van gras en zonnebrand bijvoorbeeld, en een kruidige lucht in het najaar en de winter. Een duidelijk verschil in de geurbeleving.

geurmarketing wetenschap

Voorbeelden van het gebruik van geurmarketing

Abercrombie & Fitch was één van de eerste winkels die consequent het verspreiden van geuren toepast. In het begin nog door medewerkers met flesjes in de winkel te laten sprayen, later begonnen zij professionele geurverspreiders in te zetten. Als gevolg hiervan hangt de bijna bedwelmende lucht van hun eigen parfum, Fierce, overal in de winkels. Gecombineerd met harde muziek krijgen ze hierdoor het publiek wat ze willen, vooral de wat jongere mensen die zich hier goed bij voelen. Terwijl de klanten die niet tot hun doelgroep horen, zich in deze winkels nauwelijks laten zien. Gewoonlijk wordt aangeraden geen te intense geuren te gebruiken, maar in het geval van Abercrombie & Fitch werkt het juist voor ze.

Geurbeleving

Unieke voorbeelden

In 2000 heeft Coca-Cola als hoofdsponsor van het EK voetbal speciale displays laten maken. Tussen de blikken en flessen cola lagen stroken gras, met een geurverspreider met een grasgeur. Deze verbinding tussen voetballen, de lucht van gras en hun sponsoring van het toernooi zorgde voor een hogere omzet.

De stewardessen van Singapore Airlines gebruiken allemaal hetzelfde parfum. Hierin is een voor Singapore Airlines speciaal ontwikkelde geur verwerkt. Bovendien is deze geur ook verwerkt in de natte handdoekjes, en wordt het via het luchtsysteem in het vliegtuig gecirculeerd. Deze geur is zelfs gepatenteerd en kan dus niet zomaar gekopieerd worden.

Onverwachte toepassingen

Behalve de inzet van geurverspreiders in winkels, op plekken waar je het zou kunnen verwachten, worden geurverspreiders ook gebruikt waar het niet zo voor de hand ligt.
Bijvoorbeeld bij de bakker. Je zou denken dat een bakker geen geurverspreider nodig heeft, iedereen kent en houdt van de geur van versgebakken brood. Toch hebben ook zij de invloed van geurmarketing ontdekt.
Sommige bakkerijen bakken niet meer ambachtelijk, maar krijgen de broden aangeleverd vanuit een centrale bakkerij. Deze hoeven ze alleen nog af te bakken, wat een veel minder intense geur oplevert.
Er zijn bakkerijen waar geurverspreiders voor verschillende ervaringen zorgen, op verschillende momenten van de dag. ’s Ochtends wordt een, wat zoutige, geur van versgebakken brood en croissants verspreid. ’s Middags wordt dit juist een zoetere geur, zodat klanten trek krijgen in koeken en taart.

De tandarts kan de angst van zijn patiënten verminderen door een lavendel- of grapefruit-geur te verspreiden.

En in liften van Amsterdamse metro stations wordt een citruslucht gespoten om ongewenste geuren te maskeren.

Nog meer voorbeelden

Het Tropenmuseum in Amsterdam heeft voor een expositie over de zestiger jaren een geur laten ontwikkelen die daar op aansloot. Deze combinatie van patchouli en wiet gaf een ervaring die aansloot bij de herinnering van de bezoekers over die jaren.

Een ander museum zocht een luchtje voor een dinosaurustentoonstelling. De geurexperts kwamen toen op een lucht die leek op die van een krokodillenbassin in een dierentuin.

Voor Rolls Royce bleek dat op een bepaald moment de auto’s niet meer roken als vroeger. Vanwege klachten van klanten hebben ze dit onderzocht en hieruit kwam naar voren dat de nieuwe materialen die werden gebruikt zorgden voor een andere geurervaring. Een expert heeft de geur van een Rolls Royce Silver Cloud geanalyseerd, en hier een geurprofiel van gemaakt. Het hiermee gemaakte parfum wordt tot de dag van vandaag nog gebruikt in elke nieuwe Rolls Royce.

Foutieve inzet van geurverspreiders

Terwijl het goed te doen is om je klanten door een lekkere geur te stimuleren, is het wel van belang kritisch te kijken hoe dat moet gebeuren.

Bij een onderzoek in een supermarkt werd een koffiegeur ingezet, bij de koekafdeling. Terwijl van de koeken met een wat kruidige smaak, zoals kandijkoeken en stroopwafels, een fors hogere omzet werd behaald, bleek dat voor neutrale koeken juist omzetverlagend te werken.

Een ander voorbeeld van verkeerd gebruik van geuren is in sommige restaurants te vinden. Veel restaurants hebben geëxperimenteerd met geuren om bepaalde, duurdere, gerechten te promoten. Het effect hiervan bleek averechts, mensen willen tijdens de maaltijd niet constant geconfronteerd worden met een bepaalde geur. Een lekkere, lichte geur bij de entree is geen probleem, maar tijdens het eten moet de lucht zo neutraal mogelijk blijven.
Dit is ook logisch, uiteindelijk komt een groot deel van het genot van de maaltijd door de geur.

Kosten Geurmarketing

Evenementen

De inzet van geurverspreiders wordt ook gebruikt om de sfeer bij concerten en evenementen te ondersteunen. Sommige evenementenhallen hebben systemen die voor elke gelegenheid een andere geur gebruiken.
Deze systemen, vaak met meerdere geurverspreiders, worden door professionele bedrijven geïnstalleerd en onderhouden. Daarbij nemen deze het complete traject op zich, van installatie en onderhoud, tot het bewaken van de systemen tijdens grote evenementen.
Op deze manier is het mogelijk de dag na een rockconcert in een hal te komen die ruikt naar zon, zee en vakantie.

Ook is het mogelijk eventuele onrust of opstootjes te voorkomen of te minimaliseren door het inzetten van rustgevende en kalmerende geurprofielen. In open ruimtes, zoals een stadium, heeft dat wat minder effect omdat de geuren snel verwaaien. Maar door geurverspreiders binnen te plaatsen kan je zorgen dat mensen rustiger worden als ze naar binnen gaan, wat meestal toch een aantal keren gebeurt tijdens een wedstrijd.

Geurverspreiders en je auto

Iedereen kent wel de kleine boompjes die je aan je autospiegel kan hangen, om de auto lekker te laten ruiken. Na een maand gooi je hem weg, en hang je een nieuwe op.

Behalve deze goedkope oplossing zijn er ook systemen met een reservoir dat je aan je luchtuitlaat klikt.

Het nadeel van de meeste van deze systemen is dat de geur vaak tegenvalt. Ook zijn ze constant “aan”, zodra je het boompje uit het plastic haalt, of er lucht stroomt door de ventilatiekanalen van de auto.
En eerlijk gezegd ziet het er goedkoop uit.

Meerdere autofabrikanten zijn bezig geurverspreiders te integeren in hun nieuwe modellen. Mercedes Benz heeft aangekondigd de nieuwe S-klasse van dispensers te voorzien. Bovendien leveren ze 4 verschillende geuren, speciaal voor hun gecreëerd om verschillende stemmingen op te roepen.

Toyota heeft een patent voor een geurverspreider voor de auto. Niet alleen kan je je favoriete luchtje hebben tijdens het rijden, het helpt tegelijkertijd om diefstal tegen te gaan. Zodra de auto namelijk merkt dat er gestart wordt zonder de juiste sleutel, wordt er een beetje traangas in de auto gespoten.
Dit patent is nog erg nieuw, dus het is nog niet direct beschikbaar.

Geuren in de woning

Huizen worden steeds luxueuzer ingericht. Mensen realiseren zich nu dat het juiste licht een groot verschil maakt tussen zomaar een huis en een thuis.

Al eeuwenlang worden de geuren in een huis toegepast. In de oudheid door geuren uit de natuur in huis te halen, en meestal bedoeld om onaangename geuren te maskeren.

Tegenwoordig gebruiken we geurkaarsen, potpourri, houtjes die in een potje met geurige vloeistof staan en aerosols.
De oplossingen voor thuis zijn meestal de goedkoopste oplossingen en voldoen vaak maar voor korte tijd. Bijkomend probleem is wanneer mensen langere tijd worden blootgesteld aan een bepaalde geur, ze hieraan wennen.

Naarmate commerciële geurverspreiders meer worden ingezet, gaan de prijzen omlaag, en komen ze voor thuis beschikbaar. Dus je kunt verwachten dat in de toekomst een geurverspreider beschikbaar komt met meer mogelijkheden. Meerdere geursoorten en een systeem waarbij je per moment van de dag automatisch geuren kan wisselen. En een app zodat je met een druk op de knop een andere geur kan kiezen.

Je kunt niet achterblijven

Het is onmogelijk zekerheid te bieden dat de inzet van geurverspreiders helpt met het verhogen van omzet, of het welbehagen van de medewerkers. Dat is ook de reden dat vooral kleinere bedrijven vaak een afwachtende houding aannemen, de extra kosten van het systeem moeten op de een of andere manier worden terugverdiend.

Het is ook niet zo dat een slecht renderend bedrijf, door het inzetten van geurverspreiders, plotseling marktleider wordt. Als een bedrijf niet goed functioneert zijn er altijd meerdere oorzaken, die allemaal onderzocht en opgelost moeten worden. Een geurverspreider kan helpen om een redelijk tot goed functionerend bedrijf, nog beter te laten presteren.

Gebruik professionals

Geurmarketing is iets wat veel voordelen kan opleveren, zolang het goed wordt ingezet. Natuurlijk is het mogelijk een geurverspreider aan te schaffen en zelf wat geuren uit te zoeken. Maar het is beter om je te laten adviseren, en een professional in te schakelen.

0 comments on Geurverspreider

Post a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.