Een leuke vraag die wij krijgen is hoeveel geuren je kan onderscheiden?  Hieronder laten we zien waar je aan moet denken als je geuren wil onderscheiden. Heeft het te maken met onze hersenen of alleen met de mogelijkheid van het ruiken van verschillende geuren.

Hoeveel geuren kan je herkennen?

Het antwoord is helaas niet eenduidig. Waarschijnlijk zo’n 5000 geuren. De geurmarketing werkt bijvoorbeeld met 800 geuren, waarbij ze eigenlijk alle mogelijke herkenningen van geuren beheersen. Hieronder nog wat leuke feiten over geurmarketing:

  • Tijdstip voor geurmarketing 

Anick Bosmans: ,,Bij een duur product of een aankoop die niet mag mislukken, ben je geneigd langer na te denken. Je betrokkenheid is dan hoog. Maar soms heb je een product ook gewoon nodig, hoe banaal het ook is. Als je gaat winkelen met een lijstje of een vooraf bepaald budget, ben je evengoed begaan met je aankopen. Op zulke momenten zal geur je veel minder overtuigen dan wanneer je op een drukke vrijdagavond met twee kinderen in het karretje de rekken afschuimt. Winkelen onder stress en op automatische piloot is bijna vragen om verleid te worden door verkooptactieken.”

Anick Bosmans werkt nu aan de universiteit van Tilburg aan een project rond emoties en voedsel. Informatie: HYPERLINK “http://A.M.M.Bosmans@uvt.nl” \t “top” A.M.M.Bosmans@uvt.nl

  • Rolls-Royce en geurmarketing

Toen de zeer gewaardeerde Rolls-Royce clientèle in de jaren 90 begon te klagen over het gebrek aan ‘beleving’  van de nieuwe lijn, pakte de automobielfabrikant deze klacht aan door de geur van de befaamde Silver Cloud uit 1965 onder de stoelen van de nieuwe auto’s aan te brengen. Het werkte, zo wil het verhaal.

  • Geuren deponeren

Geur is een ‘erkende’ marketing tool en daarom is het tegenwoordig mogelijk er een  HYPERLINK “http://www.ipr-helpdesk.org/newsletter/15/html/EN/IPRTDarticleN10E41.html” merkrecht  op te vestigen, hoewel dat vaak in de praktijk niet eenvoudig is. Een van de eersten die het in de EU lukte, is een Nederlands bedrijf, dat de geur van pasgeknipt gras vastlegde voor het gebruik op tennisballen. Ook kan men succesvol het  auteursrecht op bepaalde samengestelde geuren claimen, zoals blijkt uit een recente uitspraak van de Hoge Raad.

  • Geuren en herinneringen Freshly baked bread, chocolate chip cookies just out of the oven, newly laundered clothes drying on a line in cold weather, freshly cut grass, lavendar, vanilla, roasted chestnuts, a pine forest, a rose garden, cool fresh air on a dewy morning, a spring garden, Chanel No. 5. Do any of these create a pleasant feeling or trigger a pleasant memory? (Bron: MAXIM) 

“http://maximximb.blogspot.com/2007/03/scent-marketingmaking-customers-by-nose.html” \t “_blank”

 “http://narrowcasting.blieb.nl/article/narrowcasting_23062/Geurmarketing_in_retail_.html”

  •  Case Story ‘ Emack and Bolio Ice Cream’

Challenge

Het ‘Hard Rock Hotel’ in Universal Orlando Resort is een luxe hotel dat gasten in staat stelt om hun vakantie door te brengen als een echte rock-ster.

Bij de lobby bevindt zich een gigantisch zwembad met aangelegd zandstrand en voorzien van een onderwater audiosysteem. Naast restaurants en lounges is er een Emack and Bolio ice cream shop die de gasten door muziek geïnspireerde ijsroom serveert.

Spijtiggenoeg werd de Emack and Bolio ice cream shop dikwijls over het hoofd gezien, omdat deze gevestigd is beneden in de kelderverdieping. Hard Rock zocht een creatieve manier om hun gasten naar de traktaties in de benedenverdieping te trekken.

Oplossing

De zoete geur van ‘ zoete gebakjes’ werd boven aan de trap verspreid en de geur van ‘wafelhorentjes’ werd verspreid beneden aan de trap.

De geuren werkten, net zoals een affiche de aandacht zou trekken, om de gasten naar beneden te lokken.

Bovendien verspreidde Hard Rock de frisse geur van ‘ ocean’ aan de lobby. De gasten hadden de indruk in een echt sea resort te verblijven. Een namiddag aan het strand-zwembad werd gevolgd door het smullen van een verfrissend ijsje dat nog nooit zo goed had geroken.

Emack and Bolio zag de verkoop van zijn ijsjes met meer dan 33% toenemen.

 Bron: scentair.com

Hoeveel geuren kan jij onderscheiden?

Hoeveel geuren kun jij onderscheiden? Vorig jaar beweerde wetenschapper Andreas Keller dat onze neuzen in staat zijn om meer dan één biljoen geuren te onderscheiden. Deze claim wordt nu onderuit gehaald door onderzoeker Rick Gerkin van de staatsuniversiteit van Arizona.

Onderzoek over het herkennen van geuren

In het onderzoek van vorig jaar mixten onderzoekers 128 geurmoleculen, waardoor er combinaties ontstonden van tien, twintig of dertig geurmoleculen waarin de verhoudingen elke keer anders waren. Proefpersonen kregen drie van die mixen voorgeschoteld, waarvan twee elke keer hetzelfde waren. Zij moesten vervolgens de afwijkende mix aanwijzen. Uiteindelijk bleek dat deelnemers het verschil tussen mixen die tot 51 procent dezelfde componenten bevatten konden ruiken. Zodra de mixen meer dan de helft van de componenten deelden, waren ze lastiger uit elkaar te houden. “Het aantal mogelijke combinaties is enorm”, zegt onderzoeker Marcelo O. Magnasco. “Naar schatting kunnen we één biljoen geuren onderscheiden.”

 

Het bekende kleurenwiel met primaire kleuren (geel, rood, blauw), secundaire kleuren (groen, oranje, paars) en tertiaire kleuren.

Het bekende kleurenwiel met primaire kleuren (geel, rood, blauw), secundaire kleuren (groen, oranje, paars) en tertiaire kleuren.

 

 

2014

Wetenschapper Rick Gerkin twijfelt aan de resultaten van het onderzoek uit 2014. “De aanname dat mensen minimaal één biljoen geuren kunnen herkennen is gebaseerd op een fragiel wiskundig model. Kleine variaties in de data kunnen het eindresultaat beïnvloeden.” Hadden de wetenschappers een iets conservatievere statistische analyse toegepast of minder proefpersonen uitgenodigd, dan zou blijken dat mensen slechts 5.000 geuren kunnen herkennen. Dit getal komt overeen met eerdere onderzoeken.

Conclusie

“Wetenschappers kunnen makkelijk berekenen hoeveel verschillende kleuren een mens kan identificeren, omdat we allemaal weten hoe kleuren zich tot elkaar verhouden”, zegt Gerkin. “Het ronde kleurenwiel – met daarin alle mogelijke kleuren – is een goed voorbeeld hiervan. Helaas bestaat er nog niet een geurenwiel. We weten namelijk niet hoe geuren zich tot elkaar verhouden. Pas wanneer deze organisatie bekend is, kunnen we vaststellen hoeveel geuren we kunnen ruiken.”

Ons antwoord: Hoeveel geuren je kan onderscheiden?

Wij kijken toch naar de wetenschappelijke onderzoeken die vooraf zijn gegaan aan de geurmarketing. Hieruit blijkt dat 1000 geuren goed te onthouden en onderscheiden zijn. Daar zeggen wij op de vraag hoeveel geuren je kan onderscheiden? 1000 geuren!

0 comments on Hoeveel geuren kan je onderscheiden?

Post a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.