Iedereen heeft een geur herinnering. Dit heeft te maken dat onze geuren worden opgeslagen in onze hersenen. Daarnaast is ons reukorgaan verantwoordelijk voor vele emoties. Deze combinatie zorgt ervoor dat we aan vele geuren een herinnering hebben.

Waar begon het bewust worden van geuren?

Bewust gebruiken van geuren (onderdeel van geurmarketing) is ontstaan in het Verre Oosten. Dat begon al met nloemenblaadjes of wierook bij de ingang van de winkel, om mensen te trekken. Dertig jaar geleden begonnen ze in Amerika al met het gebruik van simpele geurmachines. Hierna volgde Europa pas. Maar inmddels zijn de geurmachines en aroma’s van een zeer hoog niveau. Er wordt zeker gebruik gemaakt van de geur herinnering.

Herinneringen worden gedragen door geuren

Het ruiken van een bepaalde geur uit je jeugd, kan heel nadrukkelijk later weer terugkomen. Meestal hoort daar ook een emotie bij. Duidelijk is dat geuren dus associaties hebben en dus herinneringen. En het leuke is zelfs dat je deze geuren geeneens bewust geroken hoeft te hebben.

Onbewust beïnvloeden van voorkeuren

De geurmarketing heeft uit diverse studies en onderzoeken het onbewuste ruiken gebruikt. Je kan namleijk zelfs op een onbewuste manier ander gedrag vertonen of voorkeuren hebben. Dit alles heeft te maken met je geur (herinneringen). Ook de geuren die opgeslagen zijn in je hersenen, kunnen zorgen voor bepaalde emoties.

Je kan niet beslissen of je iets ruikt

Onze geur herinnering is ook essentieel bij de geuren die je niet bewust ruikt of hebt geroken. Een zeer interessant zintuig, dat zeker onze interesse heeft.

0 comments on Jouw Geur Herinnering

Post a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.