Langzaam maar zeker wordt geurmarketing als een essentiële marketing tool gezien, om bepaalde bedrijfsdoelen te halen. Geur Marketing is een bewezen middel waarbij de klant door een met zorg uitgekozen geur, een speciale geurbeleving heeft. Twee belangrijke aspecten hierbij zijn de juiste Geurmachine en de juiste Aroma. En daarbij komt dat je moet begrijpen wat de geurmarketing betekenis is.
Door gebruik van geuren bepaalde kansen benutten, dat is geurmarketing. Deze kansen kunnen een hogere omzet zijn, maar ook zeker een goed gevoel of betrokkenheid. Andere kansen zijn je merkidentiteit versterken of mensen rustig maken, of juist activeren. Dit onderdeel van de marketing mag niet ontbreken. Het is een zeer krachtig middel, meestal onbewust, om mensen te beïnvloeden. Simpel gezegd is geurmarketing het verspreiden van een juiste geur in een ruimte.
Ondanks dat het ruiken van een geur enorm veel met je doet, wordt er in de marketing nog te weinig gebruik van gemaakt. Het effect van de juiste geur ruiken op een bepaalde plek, kan enorm positieve gevolgen hebben.
Ons geurgeheugen laat ons niet in de steek wanneer we in aanraking komen met lekkere of onaangename geuren. Maar geuren zijn ook gecompliceerd, waar voor de ene persoon een koeienstal nostalgische gevoelens oproept, kan een ander persoon gillend wegrennen. Geurmarketing probeert zo sturing aan te brengen in ons gedrag. De geuren van een bakkerij zouden ons weleens kunnen overhalen om toch die lekkere koekjes ook mee te nemen. Geurmarketing is een marketingtool dat gebruik maakt van geurbeleving. Door middel van geurverspreiding kan de klantbeleving en de merkbeleving geoptimaliseerd worden.
De geurmarketing betekenis kan heel simpel zijn: een heerlijke geur voor de mens, om bepaalde doelen te halen. Maar natuurlijk zitten hier bepaalde vragen aan ten grondslag:
Graag helpen we jou met het beantwoorden van deze vragen en meer!
De theorie van geur marketing wordt meestal wel begrepen. Maar een belangrijke vraag is natuurlijk hoe je de geurmarketing toepast. Bij de betekenis van geurmarketing is al aangegeven dat eerst het doel van het toepassen van een geurbeleving essentieel is. Maar om met dit doel de geurmarketing in praktijk te krijgen, moet je het op de juiste manier aanpakken. Scent-E helpt je bij alle onderdelen. Kiezen van een geurmachine, de keuze van een uniek aroma en helpen bij de handige Scent Marketing APP.
Het proces van beginnen met geurmarketing tot het bereiken van je doel gaat in 4 stappen bij Scent-Electronis:
Er zijn vele voorbeelden van branches waarbij geurmarketing succesvol wordt toegepast. Graag laten we je kennis maken met de manier waarop geurmarketing in de praktijk wordt toegepast:
Het klinkt misschien wel een beetje vreemd, maar de geurbeleving in je huis is erg belangrijk. Natuurlijk wil je geen vieze geurtjes in je huis hebben, maar door gebruik van onze geurmachines kan je andere sfeer in je huis maken. Er zijn zelfs voorbeelden bekend waarbij er geuren in huis worden gebruikt voor een betere concentratie, een zomers gevoel, etenslust opwekken, beter slapen en rustgevend. Duidelijke doelen voor een geurbeleving, dus ook geurmarketing thuis bestaat.
Wij hebben 6 speciale geurmachines. Deze werken allemaal met koudverneveling (de beste manier voor het verspreiden van een geur). Ze zijn gesorteerd op de grootte van de ruimte. Het is ook mogelijk om in een grote ruimte verschillende kleinere toestellen te gebruiken. Hierbij kunnen zelfs verschillende geuren worden gebruikt.
Naam | Bereik | Verbruik | Extra | Geschikt voor | Aromafles (excl) | Prijs (excl) |
---|---|---|---|---|---|---|
Scent E2 | 10 m2 | 0,02 ml/uur | Testmachine inclusief 2 geuren, oplaadbaar | Kleine ruimte | 10 ml | € 99,00 |
Scent E1 | 40 m2 | 0,04 ml/uur | APP Batterij en USB | Thuis, Kantoor, Winkel, Hotelkamer etc. | 100 ml | € 149,00 |
Scent E10 | 80 m2 | 0,07 ml/uur | APP | Thuis, Kantoor, Winkel, Hotelkamer, Lobby, Ontvangsthal, | 120 ml | € 349,00 |
Scent E100 | 400 m2 | 0,3 ml/uur | APP, aliminium | Grote ruimtes | 1000 ml | € 499,00 |
Scent E200 | 800 m2 | 0,2 ml/uur | Geschikt voor Airco | Grote ruimtes | 850 ml | € 499,00 |
Scent E1000 | 1660 m2 | 0,4 ml/uur | Geschikt voor Airco | Zeer grote ruimtes | 2 keer 2500 ml | € 999,00 |
Wij hebben 20 speciale aroma’s die het meest gebruikt worden. Daarnaast kunnen we ook op zoek gaan naar een zeer speciale geur. We hebben daarom 100 extra aroma’s beschikbaar.
Naam | Doel | Plek | Prijs 200 ml |
---|---|---|---|
CYPRUS | Rustgevend en activerend | Thuis, school, kantoor, kleedkamer | € 39,00 |
FOCUS | Concentratie | Thuis, school, kantoor, laboratorium, studieplekken | € 39,00 |
FRESH | Positief gevoel | Thuis, school, kantoor, medische plekken | € 39,00 |
ELEGANT | Warm, positief gevoel | Thuis, school, kantoor, kinderdagverblijf | € 39,00 |
Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat ons gevoel voor 75% uit geur wordt bepaald. Onze reuk-zintuig speelt dus een zeer belangrijke rol is ons leven. Hierdoor zou het eenvoudig moeten zijn om geurmarketing te laten werken. Maar het komt allemaal wel heel precies. Daarom bestaan onze aroma’s ook uit 3 geurnoten. Ook is het belangrijk om de juiste intensiteit te hebben. Hier enkele bewijzen die het effect van geur weergeven:
Wij hebben de 10 meest gestelde vragen verzameld en beantwoorden deze hier zo nauwkeurig mogelijk.
Door het gebruik van geurmarketing zullen klanten en personeel zich prettiger voelen, waardoor op allerlei gebieden betere resultaten gehaald kunnen worden. Geurmarketing hoort bij de sensoriële marketing, geurbeleving is hierbij essentieel. Het welbevinden van de mens wordt beter door de juiste geuren. Geurmarketing is strategisch een doelgroep benaderen met een bepaalde geur. Het is een krachtig middel wat emoties oproept en mensen laat reageren.
Als jezelf gebruik wil maken van het verspreiden van geuren dan is de keuze voor een goede geurmachine belangrijk. Hierbij gaat het niet alleen om hoe groot de ruimte is waar je de geurmachine gaat plaatsen. Het meest essentiële is dat je gebruik maakt van de best mogelijke techniek voor de verspreiding van de lucht. Dit is namelijk de koude verneveling. Hierdoor ga je op de best mogelijk manier om met de etherische oliën waardoor de geurmarketing optimaal tot zijn recht komt. Onze geurmachines werken allemaal met koud verneveling en de aroma’s zijn specifiek hiervoor gemaakt.
Geuren hebben bijna op alles invloed. Maar uit onderzoek zijn de onderstaande punten onder andere naar voren gekomen.
Er is geen exacte datum aan te wijzen waar geurmarketing als eerste werd toegepast. Geurmarketing is net zo ontstaan zoals het met de kalender is gegaan. Zowel de Romeinen, als in het Verre Oosten ontstonden er opeens kalenders. Later is er een universele kalender in het leven geroepen maar er zijn tussen alle culturen nog verschillen. Geurmarketing is in de negentiger jaren komen overwaaien vanuit het Verre Oosten en de Verenigde Staten. Waarschijnlijk wist een broodbakker uit het Victoriaanse tijdperk ook al dat wanneer er lekker wordt gebakken, de handel als lekkere warme broodjes over de toonbank gaan. De bakker wist van de betere verkopen door lekkere bakluchten, alleen was hij nog niet bekend met de term geurmarketing.
Geurmarketing is een nieuwe verschijning aan het winkelfront. Geuren zijn magisch van kracht en kunnen heel wat teweeg brengen. En daar speelt geurmarketing mooi op in met het aanbieden van de nodige geuren en apparaten om de geuren te verspreiden. Geuren kunnen iemand vrolijk maken of melancholisch. Een vleugje van een geur kan iemand bijvoorbeeld opeens twintig jaar terugvoeren in de tijd. Omdat geuren een bepaalde stemming veroorzaken kan je gebruik maken van geuren als marktstrategie om klanten te winnen en te laten besluiten om tot het kopen over te gaan.
De hamburgerbakkers, de koffiebranders, de wierookmakers en verkopers zagen ook ander gedrag bij mensen wanneer het lekker rook in de winkel. Reukwater en parfums om paleizen lekker te laten ruiken, en geparfumeerde balsems uit Egypte, laten zien dat men wereldwijd al heel lang bezig is met het vangen van geuren. Traditionele manieren zijn veranderd in nieuwe methodes, geurmarketing parfumerie tot aan een lux dispenser voor op het kantoor. Andere basisstoffen worden er tegenwoordig gebruikt, en andere apparaten zijn uitgevonden om aangename geuren te verspreiden. Mensen uit verschillende culturen ervaren geuren op een andere manier maar gerichte geurmarketing werkt overal. Dus je hebt niet perse een geurmachine nodig.
Voor mensen die kunnen ruiken, dus de zogenaamde reukzin hebben, is onze neus het sterkste zintuig. Duizenden verschillende geuren kunnen we onderscheiden. De reuk werkt supersnel en dat komt omdat de geurreceptoren in onze neuzen in een hele directe verbinding staan met onze hersenen. En dat gedeelte waar de neus mee is verbonden is precies het gedeelte wat over geheugen en emoties gaat. De dagelijkse emoties zijn onderhevig aan de geur-indrukken die wij de gehele dag via onze neus binnenkrijgen. Verschillende emoties kunnen worden opgeroepen door verschillende geuren, en die kracht is ongekend.
In principe zijn het dat mensen meer geld uitgeven, langer blijven hangen en betere prestaties leveren. Maar al heel wat jaren doet men wetenschappelijk onderzoek naar geuren en de reacties die geuren teweeg brengen. Wetenschappelijke onderzoeken hebben bewezen dat geuren een positieve invloed kunnen uitoefenen op stress en depressiviteit, op slapeloosheid, en dat werkprestaties er door kunnen worden verbeterd. Heel veel percentages zijn er te vinden wat welke geur waar doet. Lavendelgeur in kantoren, versgebakken broodgeuren in de supermarkten en vanillegeur in de kledingwinkels, zijn maar enkele voorbeelden hoe geurmarketing ingezet kan worden.
In onderstaand schema kan je precies wat onze geurmachines kosten. Voor een goedwerkende geurmarketing kan je deze kosten al snel terug verdienen:
Naam | Bereik | Verbruik | Extra | Geschikt voor | Aromafles (excl) | Prijs (excl) |
---|---|---|---|---|---|---|
Scent E2 | 10 m2 | 0,02 ml/uur | Testmachine inclusief 2 geuren, oplaadbaar | Kleine ruimte | 10 ml | € 99,00 |
Scent E1 | 40 m2 | 0,04 ml/uur | APP Batterij en USB | Thuis, Kantoor, Winkel, Hotelkamer etc. | 100 ml | € 149,00 |
Scent E10 | 80 m2 | 0,07 ml/uur | APP | Thuis, Kantoor, Winkel, Hotelkamer, Lobby, Ontvangsthal, | 120 ml | € 349,00 |
Scent E100 | 400 m2 | 0,3 ml/uur | APP, aliminium | Grote ruimtes | 1000 ml | € 499,00 |
Scent E200 | 800 m2 | 0,2 ml/uur | Geschikt voor Airco | Grote ruimtes | 850 ml | € 499,00 |
Scent E1000 | 1660 m2 | 0,4 ml/uur | Geschikt voor Airco | Zeer grote ruimtes | 2 keer 2500 ml | € 999,00 |
Onze aroma’s zijn speciaal gemaakt voor onze zuinige geurmachines. Want de vraag is natuurlijk niet alleen wat kost bijvoorbeeld 100 ml aroma, maar vooral hoe lang doe je er mee? Doordat onze geurmachines perfect zijn in te stellen, kan je zelf ook kiezen hoe veel aroma je gebruikt. Wij hebben gemerkt dat de laagste intensiteit al een hele goede geurbeleving gebruikt. Als dit in jouw geval ook zo is dan kun je met 100 ml aroma, die je 8 uur per dag laat verstuiven, wel een half jaar doen. Hieronder zie je de gemiddelde kosten van onze aroma’s:
Wil je ook beginnen met geurmarketing? Koop een geurmachine, kies een geschikte geur en gebruik de Scent Marketing App voor de beste instellingen. Is het niet zo simpel voor jou? Neem dan contact met ons op.